Wanneer schilderen niet gaat zoals gepland
In mijn vorige blogpost schreef ik dat gesso mijn beste vriend is als het op schilderen aan komt en noemde ik alle voordelen. Ik gebruik altijd witte gesso en soms een onderschildering met Gebrande Sienna of Gebrande Omber. Maar deze keer besloot ik voor het eerst zwarte gesso te proberen. De pot had ik al een tijdje geleden gekocht, maar nog nooit gebruikt.
Het idee was om een donkere lucht boven de zee te schilderen, geïnspireerd door dit eerder gemaakte schilderij.
Grijze lucht. Acryl op linnen 80 x 80 cm.
Zwarte gesso was geen succes
Terwijl ik eraan werkte, merkte ik dat het niet werd zoals ik had gehoopt. De kleuren zagen er dof uit op de zwarte ondergrond, en hoewel het schilderij nog lang niet af was en nog alle kanten op kon gaan, had ik geen zin meer om verder te gaan.
Inspiratie foto's
Het was rond half negen 's avonds, en ik bedacht dat ik nog even tijd had voordat de zon onder zou gaan. Dus besloot ik naar het strand te gaan om wat zonsondergangfoto's te maken. Gelukkig woon ik dichtbij een klein strand, dus binnen een paar minuten was ik er. Het was een mooie zonnige dag geweest, en toen ik daar was, snapte ik niet hoe ik op het idee was gekomen om een donkere stormachtige lucht te schilderen!
Ik maakte een paar mooie foto's, die ik wilde gebruiken als kleurinspiratie voor mijn schilderij. Omdat ik in een vierkant schetsboek werk, sneed ik de foto bij op mijn telefoon. Het voordeel van het bewerken van een foto op je telefoon is dat je rasterlijnen ziet, die het gemakkelijk maken om een goede compositie te maken.
Ik begon opnieuw en bedekte alles met een laag Gebrande Sienna en ging verder met schilderen, maar ik realiseerde me dat ik te gefocust was op het exact kopiëren van de foto. Ik werk meestal intuïtief en heb nooit een exact beeld in mijn hoofd van de uitkomst. Dit keer keek ik teveel naar de foto, ik had het alleen als inspiratie moeten gebruiken.
Ik probeerde verschillende technieken, zoals een paletmes, maar ook dat was geen succes. Uiteindelijk schilderde ik de zee met Payne's Grey, gemengd met glazing medium zodat de ondergrond nog een beetje zichtbaar was.
Glazing medium / glaceer medium maakt de verf transparant, doorzichtig zodat de ondergrond zichtbaar blijft.
Hoewel het eindresultaat niet helemaal mijn stijl is, was het een goede leerervaring. Werken in een schetsboek betekent dat ik door moet gaan, zelfs als het schilderen niet gaat zoals gepland.
Als ik op los papier of een canvas had geschilderd, had ik het waarschijnlijk weggegooid!
Ik werk in een schetsboek omdat ik een tijd geleden was begonnen aan een 100-dagen project met het thema "Horizon" en gestopt was bij nummer 60. De overige 40 ga ik in dit grote schetsboek schilderen.
Op de pagina schildermaterialen vind je links naar alle materialen die ik gebruik.
Uiteindelijk is het schilderij best oké geworden. Acrylverf is een makkelijk medium, je kunt zoveel lagen toevoegen als je wilt. Maar ik ben tot de conclusie gekomen dat dit niet de manier en stijl is waarop ik wil schilderen, en dat is helemaal prima!
Ik ga in ieder geval niet meer van foto’s schilderen. Weer wat geleerd!
Het hele schilder proces is te bekijken in deze YouTube video:
Reactie plaatsen
Reacties